امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

شيخ رئيس و صدر المتالهين هر دو قائل بمعاد جسمانى‏اند .

 

شيخ رئيس و صدر المتالهين هر دو قائل بمعاد جسمانى‏اند . تحقيق آنرا به اشارت در تعليقاتم بر الهيات شفاء ذكر كرده‏ام.

رجوع شود به الهيات شفاء (ص 280 و ص 287) آنجا كه شيخ گويد: فان الصور الخياليه ليست تضعف عن الحسية بل تزداد عليها تأثير اوصفاء كما يشاهد فى المنام الخ و همچنين در اول بحث معاد الهيات شفاء و تعليقات و حواشى اين كمترين و نيز رجوع شود به شرح صدر المتالهين بر هدايه اثيريه آنجا كه گويد: للشيخ الرئيس اشارة خفية فى آخر الهيات الشفاء الى وجه صحة المعاد الجسمانى بقوله ان الصور الخياليه ليست تضعف الخ (ص 377).

 

منبع : نکته 68 هزار و یک نکته ؛ علامه حسن زاده آملی

مشکات ولایت عقل و فطرت  کانال مشکات ولایت  @meshkatehvelayat

لینک کانال   https://telegram.me/meshkatehvelayat

نظرات (0) کلیک ها: 817

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

واقعیت تلخ 

بررسی نامه امام حسین علیه السلام به بنی هاشم 🔹 وعلت نوشتن نامه سوی بنی هاشم آنچکه درروایات وسندهایی موجود بدست آمده از خبر خروج امام از مدینه همه ی بنی هاشم مطلع بودند . ومیدانستند که امام قصد خروج از بیت و دیار خود کرده و بسوی مقصد نامعلوم محیا سفر میشود . چراکه احتمال ترور امام در مدینه روز به روز شدت می یافت . 🔸سوال قصد امام از نوشتن نامه یک خطی برای بنی هاشم چه بود؟!

پاسخ

1-امام خبر شهادت خود را و همراهان خود را در کربلا به بنی هاشم خبر داد.

2- وبه صراحت بیان فرمود که راهی که من در آن قدم گذاشتم برگشتی ندارد. وشهادت قطعی است .

3- امام حجت را بر آل هاشم تمام کرد وبه صراحت فرمود رستگار نشود کسی که مرا همراهی نکند.

4- نامه امام شاید به این معنا باشد که فردا کسی از آل هاشم مدعی نشود که من از خروج امام وقصد او بی خبر بودم .

5-نامه امام نشان میدهد که تعداد بنی هاشم در مدینه بیش از آنی بود که با امام همراه شدند . خطاب امام با کسانی بود که ایشان را همراهی نکردند. چراکه زمانی امام درخواست کاغذ کرد که کاروان امام از شهر خود جدا شده بود .

 

 

#پاورقی بنی هاشم در سال شصت خاندان نصبتا بزرگی بود ، خسارت سنگینی به آل هاشم بعداز شهادت غریبانه امام حسین علیها السلام وارد شد و مورد شماطت شماطت کنندگان قرار گرفتند . چراکه تعداد کثیری از همراهی امام سرباز زدند. 

نوشته شده در کانون علمی مذهبی مشکات ولایت 

 



نظرات (0) کلیک ها: 1831

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

زیارت نامه ی خودت را بخوان در این این گریه کردنها چه سرّی وجود دارد ؟ آنچه که ما از واقعه کربلا در ذهنمان ساخته ایم و فهمیده ایم اینگونه ما را منفعل میکند که زبان می گشایم و جملاتی بیان میداریم، شعر میگوییم ومرثیه سرایی میکنیم . پای منبر رفتنها، مراسمها، وروضه رفتنها بدنبال ساختن صورتی مناسب با واقعه است و یا کامل کردن آن صورتهاست .علتش هم مشخص است که صورتهای ذهنی تاریخ انقضاء دارد و حال است. وعجیب است که با قرب به صورتهای ذهنی اینگونه منقلب میشویم وبرسر و صورت میزنیم، اگر در مقام عقل ادراک کنیم یا در مقام قلب مشاهده کنیم چه برسر خود خواهیم آورد؟ بعضی از اسرار رابه سادگی نمیتوان بیان کرد . عموم مردم درهمان صورت ذهنیشان محو میشوند وبه همان اکتفاء میکنند وهمان صورتها برایشان حجاب می آورد .به تعبیر دیگر بت میشود. یعنی رشد نمی کنند همانطور که خدای خودرا میسازند وبه سوی او نماز میخوانند وبه شریعت خدای ساخته خود عمل می کنند و او را می پرستند و از او می ترسند و گناه نمی کنند و یا خشنود میشوند وبه همان وزان امید دارند و روزی می طلبند و به همان شکل روزگار میگذرانند. کلام معصوم است که فرمود ( وهو مخلوق لکم ) یعنی این خدا ساخته ی ذهن شماست و در کلام دیگر باید گفت؛ هرکس عبد و بنده خدای ساخته ی خویش است. ( فتدبر ) وچه دستورالعمل خوشی داده اند ،فرمودند : وقتی به زیارت معصوم یا بزرگی میروی اول زیارت نامه ی خودت را بخوان . یعنی اعتقاد خودت را به ایشان عرضه کن .بگو من نسبت به شما این اعتقاد را دارم . بعدمی فهمی که اعتقاد شما در شأن آنها نیست . آنجاست که قالب و حصار اعتقاد شکسته میشود یعنی قلبت شکسته میشود و زبان گریه می گشایی . آنجاست که تورا بالا می کشانند. و از آن حد ساخته خود به در میروی و می یابی که به آن مقدار نمی بایست اکتفاء میکردی . الان هم دیر نشده زیارت نامه خودت را برای امام حسین علیه السلام بخوان ومنتظر باش تا زبان دل باز شود . ببین آقاجان با جان شما چه میکند .

نظرات (0) کلیک ها: 1775