نظرات (0) کلیک ها: 288
نظرات (0) کلیک ها: 282

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

بسم الله الرحمن الرحیم

 

توجه                                  توجه                             توجه

 

پیغام مهم مدیریت سایت

نظرات (1) کلیک ها: 341

نظرات اخیر

  • مهمان - م. ف.

    سلام جناب مدیر عزیز حسب فرمایشی که درباره چاپ و به صورت جزوه درآوردن مطالب این سایت به خصوص شرح دروس معرفت نفس حضرت استاد عزیزم جناب آقای صمدی آملی داشته اید سوال بنده این است که آیا اگر این کار (چاپ کردن مطالب به صورت جزوه) فقط برای جلسه مباحثه این دروس انجام شود، که البته خود جلسه نیز حسب اجازه تش...
نمایش سایر نظرات

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

بسم الله الرحمن الرحیم

#عشق

شکر شیرین ،دلِ کافر ،گِلیچه باد بِدا بیچاره شکر .

این عبارت یک ضرب المثل طبریست .
معنیش میشود
شکر شیرین است و دل هم کافر . کلیچ به باد میدهد وجرمش را بر گردن شکر می اندازد .

گِلیچ در عربی به فواق نام دارد ،فواق قبل از اینکه گاو رو بدوشن گوساله رو می آورند کنار گاو تا شیر بنوشد. این کار رو میکنند نه بخاطر ترحم ودلسوزی به گوساله، بلکه شیر بخوره تا مجرای پستان گاو باز شود تادوشیدن گاو به آسانی صورت گیرد. گوساله همان عشق مجازیست .
گلیچ به فارسی معانی خاصی ندارد .
ولی در زبان مازنی یعنی همان کیسه ی که نان پنیر در آن می گذاشتند وبر دوش خود میگذاشتند تا به وقت احتیاج در سفر از آن بخورند . توشه همان عشق است .
در این مثل شکر همان عشق مجازی هست که است یعنی شیرین است ولی همین عشقی که مقدمه عشق حقیقی هست تمام هستی ودارایی شخص را می بلعد وتوشه عقل دل او را به ازای عشق مجازی میستاند.

حضرت ابراهیم علیه السلام چوپان بود .نا گاه صدای خوشی بگوشش رسید و مجذوب آن صدا شد .یعنی ذوب شده.
وگفت ای صاحب صدا کیستی ؟
خودت را به من نشان بده .
چند بار تکرار کرد ولی صدای نشنید .
گفت ای صاحب صدا اگر یکبار دیگر صدایت را بشنوم یکی از این گوسفندان از آنِ تو باشد .باز صدایی نشنید .دوباره گفت ای صاحب صدا نیمی از این گوسفندان مال تو یک، بار دیگر برایم بخوان . باز صدای نشنید .اینبار گفت ای صاحب صدا تمام گوسفندانم از آن تو .
باز آن صدا خوش را شنید ومدهوش شد. گفت این تو ، واین گوسفندان ، من میروم .آن صدا جبریل بود گفت این ابراهیم من گوسفندان تورا را نمیخواهم . و....
عقل نگهبان دل است ،که مبدا دل حریمش را به غیر خدا نهد .عقل اگر عقل باشد صاحب دل را میشناسد .

عاشق مجاز وقتی که بهوش بیاید واز عمق خطای خود خبردار شود میگوید شکر شیرین بود .مقصر شکربود که عقل و دل خود را به باد دادم.
عشق از هر نوعش که باشد جنون میزاید وشخص تمام هستی خود را به قربانگاه عشق ذبح میکند .وقیمتش به سنگینی تمام هستی اوست .
وآنچه که عایدش میشود عبد شدن است خوا عبد معشوق و یا عبد خدا .
ادامه..................

 

?عضو در کانال دارالسلام ? ??????

مشکات ولایت عقل و فطرت  کانال مشکات ولایت  @meshkatehvelayat

لینک کانال   https://telegram.me/meshkatehvelayat

 

نظرات (0) کلیک ها: 685

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

☘️بسم الله والرحمن الرحیم ☘️

#العمل وقف الطریق

عمل باید با سالک وقف داشته باشد که به جانش بنشیند . طریق همچون پرنده وحشی است که در جان مصطرب نمی شیند ،حق هم هست چون احساس امنیت نمی کند باید اندک اندک به مضطر برسد ،باید فقر و نیازخود را درک کند ،هرچه بیشتر در خود فرو رود مضطربتر میشود . مصداقی در پاورقی همین متن می آوریم .

اما بعد
سالک باید وقت مناسبی از شب و روز خود را به اندیشیدن و تفکر ویژگی دهد و بخش دیگر را به عبادت و بندگی حق تعالی بگذراند و از تحقیق و بررسی کارهای لازم غافل نشود و همین طور تفریح و نشاط طبیعی را از دست ندهد.

انسان تحت این چهار اصل می‌تواند عمری پربار داشته باشد. هرگونه زیاده‌روی در این چهار اصل یا سهل‌انگاری موجب حرمان می‌باشد.

نداشتن تفکر، دوری از عبادت و اطاعت حق تعالی، کاستن از تحقیق یا بی‌بهره بودن از تفریحات سالم و طبیعی موجب افراط و تفریط‌هایی می‌شود که قابل جبران نیست و کم‌تر فردی است که این مسأله را نداند؛ ولی با این وجود، بیش‌تر افراد یا وقتی را برای اندیشیدن و تفکر در اصل و مبدء یا غایت خود قرار نمی‌دهند یا عبادت و بندگی ندارند یا زهد آسیب‌زا و انحرافی را دنبال می‌کنند و کسانی نیز هستند که فقط سر در مطالعه و تحقیق دارند و برخی نیز فقط در پی تفریح و بازی می‌باشند.
یکی نمی‌داند فکر و اندیشه چیست و یکی در فکر واله می‌شود. یکی نماز می‌خواند و دیگری سر از سجاده بر نمی‌دارد. یکی کتاب و تحقیق است که دین و عبادت او می‌شود و آن یکی نمی‌داند بازی چیست. اگر آدمی اندکی فکر کند و دست‌کم به قدر وقتی که برای تخلیه می‌گذارد عبادت کند، می‌تواند از موهبت اندیشه نیز برخوردار شود. نباید کار علمی سبب شود از زندگی، سرور و نشاط آن باز ماند و نباید خود را در جوانی پیر سازد. ممکن است کسی غرق مطالعه شود و دل به عبادت بندد و عالم شود ولی در اطاعت از حق تعالی نقص داشته باشد و بسیاری از قوانین شرع را نپذیرد و بر آن گردن ننهد.

بدتر از تمامی این‌ها کسی است که هیچ یک از این چهار امر را به نیکی پی‌گیری نمی‌کند. چنین کسی حتی از مرتبهٔ حیوانات نیز کم‌تر است؛ زیرا حیوانات برخی از این جهات را به طور حتم دارا هستند، اگر نگوییم از تمامی این چهار اصل به طور نازل بهره می‌برند.


شهاب

?عضو در کانال دارالسلام ? ??????

مشکات ولایت عقل و فطرت  کانال مشکات ولایت  @meshkatehvelayat

لینک کانال   https://telegram.me/meshkatehvelayat

 

 

نظرات (0) کلیک ها: 588