امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

امام صادق علیه السلام فرمود:

« والله أتَخَوّف علیکم فی البرزخ »

به خدا سوگند برای شما در برزخ، هراس دارم.

پرسیدند : « مگر برزخ چیست؟ یابن رسول الله»

حضرت فرمود: « القبر منذ حین موته إلی یوم القیامة »

قبر از زمان مرگ است تا روز قیامت.

در این عالم می بینیم که قبر همه یکسان است. یک حفره ی خاکی؛ که جایگاه تنهایی هر بدن و جسم خاکی است.

اما قبور برزخی هر کدام از ما با هم متفاوت است.

هر یک از ما ، قبر خویش را از این عالم با خود به برزخ می بریم. به عالم دیگر منتقل می کنیم. حال ، این قبر یا حفره ای از حفره های دوزخی می شود یا روضه ای از روضه های  روح و ریحان بهشت.

این قبرها که می بینیم همه یکسانند و حفره های خاکی متماثل یکدیگرند؛ خارج از انسان اند ولی قبرهای برزخی وعاء انسانند. از انسان جدا نیستند. انسان، مادامی که مقبور است؛ در برزخ است. میزان مکث انسانها در برزخ، بستگی دارد به میزان حجابهای رقیق و کثیفی که از دنیا می برند. هر چه حجابها بیشتر، مکث در برزخ و مقبور بودن در آن عالم نیز بیشتر؛ و هر چه حجابها کمتر، مکث در برزخ و مقبور بودن در آن عالم نیز کمتر.

هر انسانی ، در برزخ مکث نمی کند. مکث در برزخ برای آنهایی است که رین قلوبشان افزون است و آیینه ی صافی وجودشان را غبار گناه و معصیت پوشانده است.

«  وَ ما أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِي الْقُبُورِ (22) فاطر»

و تو شنونده ی آنها که در قبورند؛ نیستی.

پس قبر حقیقی ما از ما جدا نیست و به وزان اعمالمان مراتب عدیده دارد تا به تکامل برزخی برسیم و « یوم یُبعَثون » ظهور یابد و از قبرهایمان مبعوث شویم و قیامتمان برپای گردد.

« وَ إِذَا الْقُبُورُ بُعْثِرَتْ » (4) انفطار

و آنگاه که قبرها زیر و زبر گردند.

« وَ أَنَّ السَّاعَةَ آتِيَةٌ لا رَيْبَ فيها وَ أَنَّ اللَّهَ يَبْعَثُ مَنْ فِي الْقُبُورِ »(7) حج

و همانا آن ساعت فرا خواهد رسید که تردیدی در آن نیست و همانا خداوند هر که را در قبرهاست مبعوث خواهد کرد.

و این بعث و نشور، پس از طی عالم قبر است و برزخ وجودی. به وزان اعمال و کردارمان. که عمل جوهره ی وجودی انسانهاست.

 

در دعای ابوحمزه ی ثمالی چه جانسوز می خوانیم:

« فَمَن یَکونُ أسوءَ حالاً منّی؟

إن أنا نُقِلتُ علی مثل حالی إلی قبری

لم أمَهِّدهُ لِرَقدَتی 

وَ لَم أفرُشُهُ بالعمل الصالِحِ لِضَجعَتی 

وَ مالی لا أبکی وَ لا أدری إلی ما یَکوُنُ مصیری

و أری نفسی تُخادِعُنی و أیّامی تُخاتِلُنی و قد خَفَقَت عند رَأسی أجنحة الموتِ

فمالی لا أبکی

أبکی لخروج نفسی

أبکی لظلمة قبری

أبکی لضیق لَحدی

أبکی لسؤال منکرٍ و نکیرٍ إیّای

أبکی لخروج قبری عریاناً ذلیلاً»

 

خدایا!

بد حال تر از من کیست؟

اگر با همین حال و روز به سوی قبرم منتقل گردم.

قبری که آن را برای آرامگاهم آماده نکرده ام؛

و با عمل صالح ، بستر خویش نگسترانده ام.

چرا نگریم؟

در حالی که نمی دانم مسیر بازگشتم به سوی تو چگونه خواهد بود؟

و می نگرم که نفسم مرا فریبم می دهد؛

و روزگارم با من مکر می ورزد؛

در حالی که عقاب مرگ بر فراز سرم بال و پر گشوده است؛

چرا نگریم؟

می گریم بر آن لحظه که از نفسم خارج می شوم؛

می گریم بر ظلمت قبرم؛

می گریم بر تنگی و تاریکی لحدم؛ 

می گریم بر منکر و نکیر؛

می گریم بر آن لحظه که عریان و ذلیل از قبر خویش خارج می شوم...»

 

« أعاذنا الله من شرور أنفسنا»

 

🌷عضو در کانال دارالسلام 🌷 👇🏻👇🏻👇🏻

مشکات ولایت عقل و فطرت  کانال مشکات ولایت  @meshkatehvelayat

لینک کانال   https://telegram.me/meshkatehvelayat

 

 

نظرات (0) کلیک ها: 547

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

 

در بسیاری از اذهان، قبر را همان چاله زمین که ابدان بشر را در آن دفن میکنند میدانند و مدفون شده در قبور را اهل قبور میخوانند .

چه خوش است روایت هم داریم که فرمودند وقتی به قبرستان میروید سلام کنید و بگویید :

السَّلامُ عَلَى أَهْلِ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ مِنْ أَهْلِ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ یَا أَهْلَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ بِحَقِّ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ کَیْفَ وَجَدْتُمْ قَوْلَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ مِنْ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ یَا لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ بِحَقِّ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ اغْفِرْ لِمَنْ قَالَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ احْشُرْنَا فِی زُمْرَهِ مَنْ قَالَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ عَلِیٌّ وَلِیُّ اللَّهِ. 

سلام بر اهل لا اله الا اللّه،از اهل لا اله الا اللّه،اى اهل لا اله الا اللّه،به حق لا اله الا اللّه،چگونه یافتید سخن لا اله الا اللّه،را از لا اله الا اللّه،اى لا اله الا اللّه،به حق لا اله‏ الا اللّه،بیامرز هرکه را گفت لا اله الا اللّه،و ما را محشور کن در گروه آنان‏که گفتند:لا اله الا اللّه،محمد رسول‏ اللّه على ولى اللّه.

مردی را دیدم چون به اجتماع مردم  میرسید همین سلام را می کرد .و میگفت ای مردم  کَیْفَ وَجَدْتُمْ قَوْلَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ  را؟

بله ، انسان را قبرهاست، امروز قبر فردایت را میکنی و فردا  قبر پس فردایت را ،در طول عمر خود نه فهمیدیم چه فهمیدیم  ونه فهمیدیم چه نفهمیدیم ؛ نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ سُبَاتِ اَلْعَقْلِ وَ قُبْحِ اَلزَّلَلِ وَ بِهِ نَسْتَعِينُ  پناه میبرم به تو ای لا اله الا الله از خاموشی عقل .

بی چاره انسان وقتی در قبر ستان سُلب بود تمنای  گشایش و فراخی و خلاصی از آن را داشت . از آن جا به جهیدینی در قبر رحم مادر سُکنا گرفت . چون در قبر رحم برای خود قبری دیگر بنا نمود ،  قبر در قبر ، فبر تن از قبر رحم فزونی یافت و بر وی تنگ گشت و استغاثه سر داد و خدا او را را با فبرش در رحم دنیا مأوا داد . و فرمود مبادا به این دو قبر انس گیری که در رحم دیگر جای هیچ یک از این دو نیست .

آنچنان به قبر تن انس گرفت که خود را همان قبر تن پنداشت و با پارچه های حریر و ابریشم و الوان بیاراست و خشت برخشت نهاد و خانه ای بناکرد به بلندی پرواز خیال واهی خود و به تفاخر در آن قدم می نهد .

سخن ما با کیست ؟ با بیدار است یا خفته؟ اگر خفته است ، خفته ،خفته کی کندبیدار !

خدا شما را بیامرزد . چون ذلیخا بر بت نفس پارچه ای میگذارید و اظهار میکنید نمیدانید و نمی بینید . چگونه خود را یافتید و اینسان بر خود ظلم روا میدارید . مگر نشنیده اید که اهل الله میگویند إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَک إِنِّی کنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ .

بیا با نور عقل خود بنگر و ببین جز مشتی خیال و تصور چیزی در وجودت نیست ....

 

🌷عضو در کانال دارالسلام 🌷 👇🏻👇🏻👇🏻

مشکات ولایت عقل و فطرت  کانال مشکات ولایت  @meshkatehvelayat

لینک کانال   https://telegram.me/meshkatehvelayat

 

 

نظرات (0) کلیک ها: 725

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

سید بن طاوس قدس سره فرماید این نوع دعا از دعوات مستجابه است در شداید وحبس ها عمل کند تا مقرون واجابت شود.

در شبانه روزی هزار مرتبه «یاالله یاهو»گوید،علاوه خدا اورا از اهل یقین گرداند وبدرجه موحدین میرسد وآنچه خواهد برای او افاضه گردد.

برای آنکه الله اسم ذات است واسم اعظم است اهل تحقیق اسم اعظم اسمی را گویند که اگر حرفی را از آن برداری همان الله باشد اگر بدون تشدید وبدون الف وسط ویک لام از او بیفکنی اله میشود واگر الف ودو لام را حذف کنی هو میشود که اسم اعظم دانسته اند.

دلایل بسیاری ذکر کرده اند وآیاتی از قرآن مجید استخراج کرده اند وگفته اند اسم اعظم آنست که ابتداء آن الله وانتهایش هو باشد وآن کلمات را نقطه نباشد اگرز معرب یا غیر معرب نویسند همان است که قرائت میشود وغیر آن نمیشود تلفظ نمود.

در قرآن مجید پنج محل اینچنین آمده :

1-در سوره بقره الله لا اله الاهو.

2-در سوره آل عمران الله لا اله الا هو.

3-در سوره نساء الله لا اله الا هو لیجمعنکمالی یوم القیمة لا ریب فیه ومن اصدق من الله حدیثاً.

4-در سوره طه الله لا اله الا هو له الاسماء الحسنی.

5-در سوره تغابن الله لا اله الا هو وعلی الله فلیتو کل المؤمنون.

شیخ عبد المجید مغربی در کتاب ذکر الاعلی فی خواس الاسماء فرموده است که هر کس این آیه را ورد خود سازد وهر روز یازده مرتبه بخواند بهر مهم کلی وجزئی فایق گردد.

دیگر آنکه در قرآن یک آیه یافتم که دو کلمه است ودو اسم ونقطه ندارد واگر بااعراب بخوانند یا بی اعراب خوانده میشود وهر یک اسم اعظمست وآن در سوره توحید است وعبارتست از:

«الله الصمد»

یکی از بزرگان این علم شریف فرموده که بقلم یکی از اعاظم دیده ام هر کسی را مشکلی روی آورد یا حادثۀ بدی رخ دهد یا امری که بیم هلاکت بود برای رفع آن در یک مجاس یک هزار ویک مرتبه سوره اخلاص (قول هو الله احد) بخواند نجات یابد.

چنانکه این حقیر را رفیقی بود که دائم با مردم ناباب می نشست هر چند نصیحتش کردم قبول نکرد تا از طرف حکومت او را توقیف کردند و «بیگناه» متهمش کردند وحکم اعدامش را در گفتگو بودند بیکی از کسانش   گفتم اورا بگو با هیچکس سخن نگوید وهزار مرتبه الله الصمد بگوید واگر ناقص بماند مهلت خواسته این عدد راباتمام رساند،رفته وگفته بود در همان روزها خبر خلاصی او را در جراید خواندم ونجات یافت البته برای کسی که  «بیگناه» باشد اثر دارد.

چندین مرتبه تأثیر این دو اسم مبرهن شده است وحتماً باید هزار ویکبار در یک مجلس خوانده شود.

 

🌷عضو در کانال دارالسلام 🌷 👇🏻👇🏻👇🏻

مشکات ولایت عقل و فطرت  کانال مشکات ولایت  @meshkatehvelayat

لینک کانال   https://telegram.me/meshkatehvelayat

 

 

نظرات (0) کلیک ها: 1056

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

🔸غایت کمال انسانی به چیست؟

 

هرموجودی کمالی دارد و می کوشدکه به کمال خودنایل شود؛

مگر اینکه در مسیر استکمال و تکاملش دچار آفتی شود:

سرماخوردگی و گرمازدگی، نبودن باغبان و مربّی باعث عدم وصول به کمال می شود و اگر انسان به کمالش نرسد،ارزش وقدر وقیمتی ندارد.

این امر بدیهی و فطری است،چنانکه فطرتاً درتمام امورمان کامل رانگاه می کنیم؛اگرخواستیم متاعی بخریم؛ مثلاً می خواهیم میوه و جنسی ابتیاع کنیم بهتر و سالم تر و کامل ترش را می خواهیم،     ولی آیا اگر به خودمان رسید نمی خواهیم کامل باشیم؟

چگونه ناقص راطلب می نماییم؟ پس همان طورکه درخریدن جمادات و متاع دنیوی دنبال کامل هستیم،بایددنبال کمال باشیم که نظام هستی کمال می خواهد ودرآنجاکمال رامی طلبندوانسان وهرموجودی تاکمال دارد، ارزشمنداست.

پس من وشمانیزبالفطره کامل رامی خواهیم ونمی خواهیم ناقص وطالب ناقص باشیم.جناب ابن مسکویه درکتاب شریف طهارة الأعراق دراین موردمثالی زده است:شمشیرتاکامل وبرنده است،غلافی گرانبهاداردوزینت کمردلاوران وسلحشوران است؛اماوقتی ازکمال افتاد ودچارآفت گردید وناقص شد آن رابه دورمی اندازندتااندک اندک به جایی می رسدکه نعل چارپایی می گردد.

(ثُمَّ رَدَدناهُ أَسفَلَ سافِلِینَ)

انسان نیزاین طوراست؛ابتدا

(فَتَبارَکَ اللهُ أَحسَنُ الخالِقِینَ)

است،مقام اصلی وی آن مقام است ووقتی مبتلا به آفت شد

(ثُمَّ رَدَدناهُ أَسفَلَ سافِلِینَ) می شود.

وإن کان کمالاًبالإضافة إلی مافی رتبة الوجودتالیه.

ممکن است کسی که یک مشت الفاظ واصطلاحاتی فراگیرد، موردغبطۀ دیگران واقع شودودیگران نسبت به اشخاص پایین ترو«تالی»ازوی تعریف وتمجیدنمایند،ولی نمی توان گفت که این کمال است واوبه کمال رسیده است،بلکه فهونقصان...رتبة الوجودتالیه.

نسبت به آن پَسرَو و دنباله رو کمال است؛ولی درحقیقت این کمال نیست.و مامِن دابّة فمادونها.

مراد از دابّة جنبنده و مادون وی جمادات است.

جمادات نیز در مسیر کمالند: یک سنگ در رحم کوه نیز می کوشد تا به کمال برسد و اندک اندک معدن،مثلاً عقیق شود و پس ازآن،ثواب انگشتری عقیق دردست مؤمن چنین وچنان است؛این کمال سنگ است.

 

🌷عضو در کانال دارالسلام 🌷 👇🏻👇🏻👇🏻

مشکات ولایت عقل و فطرت  کانال مشکات ولایت  @meshkatehvelayat

لینک کانال   https://telegram.me/meshkatehvelayat

 

 

نظرات (0) کلیک ها: 581

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

🔹 روزی در محضر حضرت استاد علامه حسن زاده روحی فداه نشسته بودیم ، چند نفر از عزیزان به دیدارشان آمده بودند. یک آقای جوانی همین طور طبق متعارف برگشتند گفتند: آقا ما گناه کاریم، ما را دعا  کن.

 آقا بر سرشان داد کشید: این چه حرفی است که می زنی؟ تو گنه کار هستی پیش من حسن زاده چرا می گویی؟ آن را برو در خلوت خانه ات با خدایت حرف بزن. چه کار داری به این و آن بگویی من گنهکارم. تند شد روی جوان، خجالت نمی کشی این طور حرف می زنی؟ تو می دانی  چه  می گویی؟ کسی گناه خدا می کند یعنی به ناموس خدا تجاوز کرده. تو داری رسماً در پیش من می گوئی من به ناموس خدا تجاوز کردم! خجالت نمی کشی؟ همچین حرفی می زنی، که چی؟ دعا کن من به ناموس خدا تجاوز کردم. غیرت خدا به جوش می آید . 

🔸 اتفاقاً گناه باعث می شود بین خدا و عبد یک رابطۀ خصوصی برقرار شود. که خدا راضی نیست بین بنده گنهکار با هیچ کس دیگر رابطه برقرار شود. من غیرتم به جوش می آید گناه کردی یواشکی بیا  شب، تاریکی، خلوت.  دهن باز نکن داد نکش سر و صدا نکن. نگذار مردم بشنوند.

 پشیمان شدی آهسته با خودم حرف بزن. چه کار داری داد و فریاد کنی آبروی خودت را می ریزی آبروی من خدا را می ریزی. چون بین مردم می گویی من گناه کردم یعنی به ناموس خدا تجاوز کردم. این بَد  است. خدا دوست ندارد چیزی را که فحاشی شده بی احترامی شده، شایعه اش کنی، بین مردم داد بکشی.

🔹 حالا یکی می رود نعوذب الله یک عمل خلاف می کند دیگری می رود عمل خلافش را پخش می کند به همان اندازه که او خلاف کرد آن کس که دارد شایعه می کند هم گنهکار است. چرا داری گناه را  پخش می کنی؟

🔹 قرآن من و شما می گوید: اگر بدی هم دیدی خیلی آهسته، داد هم نکش. اگر امر به معروف هم می خواهی بکنی خیلی آهسته، مثل آینه باش. آینه داد نمی زند یقه ات بَد است. وقتی روبروی آینه می  ایستی جیغ نمی کشد بگوید چرا موی سرت اینجوری است ؟ خیلی سکوت محض است، آهسته هیچ کس خبر دار نیست، جز تو و آینه.

 منبع،فرمایشات حضرت استاد داود صمدی آملی در شرح نهج الولایه ترک 62

 

🌷عضو در کانال دارالسلام 🌷 👇🏻👇🏻👇🏻

مشکات ولایت عقل و فطرت  کانال مشکات ولایت  @meshkatehvelayat

لینک کانال   https://telegram.me/meshkatehvelayat

 

نظرات (0) کلیک ها: 668