حدیث نورانی وضو

حدیث نورانی وضو

«یکی از سنن متقن اسوه حسنه، حدیث نورانی وضو»

شرح دروس معرفت نفس علامه حسن حسن زاده آملی جلسه 141 (درس 33)

شرح دروس معرفت نفس علامه حسن حسن زاد...

بسم الله الرحمن الرحیم

شرح دروس معرفت نفس علامه حسن حسن زاده آملی جلسه 141 (درس سی و...

شرح دروس معرفت نفس علامه حسن حسن زاده آملی جلسه 140 (درس 32 و 33)

شرح دروس معرفت نفس علامه حسن حسن زاد...

بسم الله الرحمن الرحیم

شرح دروس معرفت نفس علامه حسن حسن زاده آملی جلسه 140 (درس سی و...

پیغام مهم مدیریت سایت

پیغام مهم مدیریت سایت

بسم الله الرحمن الرحیم

 

توجه                                  توجه                ...

?بسم الله الرحمن الرحیم ?

ادامه بحثِ #میقات

متن تفسير
{گویند سامری گوساله اي زرّين مرصع (تزیین ) به جواهر ساخته، و خاك نعل براقِ جبرئيل عليه السلام كه در روز غرق شدن فرعون بدست آورده بودند در اندرون آن دُر دميده،هر چه بانگي كه ملايم گاو است از او برآمده ؛ پس گفت آنچه گفت و بدين احتيال نه و نيم سبط گوساله پرست شدند. در تفسير زاهدي مرقوم است كه سامري تا قيامت زنده خواهد بود تا بنی آدم را بفریبد}
همانطور که مستحضرید داستان بصورت پیچیده وچند سوال در این شرح مطرح میشود .
1-سامری کیست و یا چیست؟
2-منظور از نعل و براق چیست؟
3- منظوراز خاک چیست؟
4-سامری چگونه به خاک پای جبرئیل دست یافت؟
5-آیا براق وجبرئیل  وجود خارجی دارد؟
انشاء الله در بحث میقات به این چند سوال پاسخ   ميدهيم.


چون موسی علیه السلام از اربعین وجودی خویش فارغ شد  به سوی قوم خود باز گشت احوالات امت خود را همان طور دید که در میقات به مکاشفه ای به ایشان نشان داده شده.
وفرمود ای قوم،خداوند شما را بیامرزد (یعنی به من بيامرزد ) واز گناه شما در گذرد که با خود چنین دشمنی می کنید.

شرح
در ادامه بحث #میقات به این نکنه  رسیدیم که میقات وعده گاه الهی است وهر شخصی در عالم میقاتی دارد،همانطور که موسی {ع} کوه طور میقات ايشان بود جناب خاتم النبین صلوات الله هم کوه حرا میقات او بوده  تشبیه کوه همان «میخ» های عالم هستند به این لحاظ است که آرامش و استحکام زمین جان مردم است.واگر نباشد لولا الحجة لساخت الارض بأهلها، سامری زمین آنهارا در خود فرو میبرد ومی بلعد همانطور که قوم بنی اسرائیل را بلعید،یعنی ای سالک،ای مومن،میقات تو یا همان کوه ویا همان انسان کامل است .
آنجا كه خداوند متعال ,وجود پيامبر را مانع از نزول عذاب معرفي مي كند و مي فرمايد : و ما كان اللّه ليعذبهم و انت فيهم .خداوند آنان را عذاب نمي كند, در حالي كه تو ( اي پيامبر ) در ميان آنان قرارداري. در اين آيه, وجود پيامبر, اماني براي مردم شمرده شده و وجود حجت خدا مانع از نزول عذاب معرفي گرديده است. مضمون اين آيه با حديث پيش تقريبا يكسان است. امیرمومنان عليه السلام در نهج البلاغه از آيه ياد شده, همين نكته را استفاده كرده و مي فرمايد: كـان فـي الارض امـانان من عذاب اللّه و قد رفع احدهما فدونكم الاخر فتمسكوا به اماالامان الذي رفع فهو رسول اللّه و اما الامان الباقي فالاستغفار قال اللّه تعالي وما كان اللّه ليعذبهم و انت فيهم و ما كان اللّه معذبهم و هم يستغفرون.
در روي زمين، دو وسيله ايمني بخش از نزول عذاب الهي وجود داشت. يكي برداشته شد و ديگري در اختيار شما هست، پس به آن چنگ زنيد. امـانـي كه برداشته شد آن وجود رسول خدا بود، و اماني كه در اختيار هست وجود امام و ولی الهی یا همان مربیان نفوس انسانی هستند یا علمای الهی .


ادامه دارد .............

 

?عضو در کانال دارالسلام ? ??????

مشکات ولایت عقل و فطرت  کانال مشکات ولایت  @meshkatehvelayat

لینک کانال   https://telegram.me/meshkatehvelayat

 

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما به دست مدیر خواهد رسید
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

فعالیت های قرآنی