وبسایت هزارو یک کلمه مرکز نشر آثار حضرت علامه ذالفنون حسن حسن زاده آملی واستادفاضل کامل مکمل صمدی آملی

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

نبوت تشریعی و نبوت انبائى‏

 

بايد بين دو نبوت تشريعى و انبايى تفاوت و تميز قائل شد، زيرا نبوت تشريعى به رسول خاتم محمد صلّى اللّه عليه و آله خاتمه يافت پس حلال آن حضرت تا روز

قيامت حلال است و حرام وى تا روز قيامت حرام است.

امّا نبوت‏ انبايى‏ كه به نبوت عامه و نبوت تعريفى و نبوت مقامى نيز موسوم است هميشه تا ابد مستمر است و از اين سفره ابدى همه نفوس مستعد بهره‏ مند

مى‏شوند تا از وحى انبايى بشنوند.

آيا مطالب خطبه قاصعه را نمى‏بينى در آن جا كه حضرت وصى امير المؤمنين امام على عليه السّلام فرمود: «نور وحى و رسالت را مى‏بينم و بوى نبوت را میشنوم».

و پيامبر به حضرت وصى فرمود: «تو مى‏شنوى آن چه را كه مى‏شنوم و مى‏بينى آن چه را كه مى‏بينم جز آن كه تو پيامبر نيستى و ليكن تو وزيرى و تو بر خير هستى».

و آيا گفتار امام صادق آل محمد صلوات اللّه عليهم را نمى‏بينى كه فرمود: «كمترين شناخت امام اينكه وى جز در درجه پيامبر، عدل پيامبر و وارث وى مى‏باشد و

طاعت امام طاعت خدا و رسولش مى‏باشد».

بلكه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله فرمود: «دانشمندان امت من همانند انبياى بنى اسرائيلند». و آن حضرت صلّى اللّه عليه و آله فرمود «برخى از بندگان خدا انبياء

نيستند و شهداء نمى‏باشند ولى پيامبران و شهداء در روز قيامت به خاطر مكانت و منزلت آنها در نزد خداى غبطه مى‏خورند».

و مثل آن، اين حديث است كه: «خداى تعالى بندگانى دارد كه از انبياء نيستند. ولى پيامبران به مقامات و نزديكى آنها به خداى تعالى غبطه مى‏خورند».

و در مروج الذهب مسعودى آمده است: امام مجتبى عليه السّلام فرمود: «به خدا قسم امشب مردى- يعنى حضرت وصى، امام امير المؤمنين على عليه السّلام در

بين شما قبض روح گرديد كه پيشينيان از او پيشى نگرفتند جز در فضل نبوت و آيندگان به او نخواهند رسيد».

بلكه كهف قرآن كريم قصه بنده‏اى از بندگان حق سبحان را با موسى كليم اللّه كه از رسولان اولو العزم عليهم السّلام است بر ما مى‏خواند: «در آن جا بنده‏اى از

بندگان خاص ما را يافتند كه او را رحمت و لطف خاصّى عطا كرديم و هم از نزد خود وى را علم لدنى و اسرار الهى آموختيم،

موسى به آن شخص دانا گفت: آيا اگر من تبعيت و خدمت تو كنم از علم لدّنى خود، مرا خواهى آموخت؟ پاسخ داد كه تو نمى‏توانى با من صبر پيشه كنى و چگونه

صبر توانى كرد بر چيزى كه اصلا از علم آن آگهى نيافته‏اى ...». پس بايد بين پيامبران تشريع و پيامبران علم و سلوك يعنى بين نبوت تشريعى و بين نبوت انبايى

مقامى فرق گذاشت. (1)

پس انسانى كه نبىّ تشريعى نيست مى‏تواند آنچه را كه نبىّ تشريعى میشنود بشنود، و آنچه را كه مى‏بيند ببيند، پس از تو حركت از خدا بركت. و به ما فرموده‏ اند:

«تعالوا» يعنى بسوى ما بالا بياييد، و اگر ما قابل براى چنان تعالى و ترقّي نبوديم ما را چنين دعوت نمى‏فرمودند فافهم و اقرأ وارق.

در باب اوّل كتاب ما به نام «انسان كامل از ديدگاه نهج البلاغه» به تفصيل در اين موضوع خطير و عظيم بحث نموده‏ايم، خواننده گرامى را بدان كتاب قيّم و قويم ارجاع

مى‏دهيم.(2)

ولايت در محبان مكتسب است و در محبوبان غير مكتسب.

نبوت‏ انبائى‏ لازم ولايت نخستين است، و تشريعى لازم دومين.

ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشاءُ*. (3)


 

(1)ممد الهمم در شرح فصوص الحكم، ص: 678

(2) هزار و يك كلمه  ؛كلمه 521

(3) هزار و يك نكته ؛  نكته 271

 

 

 

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

حقیقت انتظار به تعقل بر می گردد که تعقل در قلب قرآن بکار رفت زیرا که در سوره کهف قرآن که کهف ولایت است عبارت «ولیتلطف» آمده است که «وليتلطف قلب قرآن است» باید تلطف سر بکار آورد و تلطف همان تعقل است، فافهم، پس ای عزیز درست فهم کن که کهف قرآن را چرا سوره کهف ولایت نام نهادند..

ای سالک طریق ولاء برآن باش تا نور فرقان یابی که در حضور و شهود تام بتوانی تمیز حق و باطل دهی و کفر کافر را که از شدت ظهور بر پیشانی او مکتوب نموده اند را ببینی ولی بدان با اینکه صورت حقیقی و ظاهری حضرتش که به این روشنی خود را می نمایاند همین مردمی که طالب ظهور او بودند او را همانند موسای کلیم الله انکار می کنند و دجالی که با آن وضوح پیشانی اش کفر را نشان می دهد مطاع قرار می دهند و همانند سامری ساحر او را اطاعت می کنند تا جایی که روایات خاص و عام اصحاب خاص آن حضرت را سيصد و سيزده نفر می داند.

در ماده صحابه و اصحاب كه صحب است دقت كن كه به معني ياري نمودن و آميزش كردن و مطيع و منقاد بودن است:

و از دفتر دل مولایم بنیوش و می کن حلقه گوش:

به بسم الله الرحمن الرحیم است        دلی با دل حمیم است و صمیم است

چــو ارواحنــد خـلق دسته دسته        هــمی پیوســـته هسـتند و گسـسته

دلــی را با دلــی پیــوسته بینــی        دلـــی را از دلـــــی بگسسته بینـــــی

بیعت ابن ملجم با حضرت وصی علی عالی اعلي عليه السلام خواندنی و شنیدنی است كه شيخ مفيد در ارشاد و علامه مجلسي در جلد 47 بحار نقل كردند که روز بیعت با حضرت وصي ولي علي (ع) او نيز در بين جمع براي بيعت حاضر شد و با حضرت بیعت کرد و ندانست بیعت دل دادن و سر دادن و دلبر و سرور و مولی گرفتن و به حقیقت صحابه شدن است لذا

چــو مــولی عـارف سـر القــدر بـــود            پس از بیعت مر او را خوانـد و فرمود

که بیعــت کرده ای با من به  یـــاری             جوابـــش داد بـــن ملــجم کـــه آری

دو بار دیگـــرش مولــی چنان گــفت             میان جــــمع بــن مـلجم بــر آشفت

که با من از چه رو رفتارت این است              فقط با شخص من گفتارت این است

نمـــــودم بیعـــت و بهـــــر گـــواهی           مرا فرمان بــده بـر هر چــه خواهی

بفرمــــود ار تـــــو از یــــاران مـــایی            نبـــاشد جـــان یـــاران را جـــدایــی

دل مـــن با دل تــــو آشــــنا نیست             دو جـــان آشــنا از هـــم جدا نیست

ای عزیز صلوات را مغتنم بدار که خبر هاست پس «اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم»

از بيانات ارزشمند استاد داود صمدي آملي

 

 

? عضو در کانال دارالسلام ? ??????

مشکات ولایت عقل و فطرت  کانال مشکات ولایت  @meshkatehvelayat

لینک کانال https://telegram.me/meshkatehvelayat

 

 

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

فرج, باز كردن و گشايش و رهايي از غم و اندوه و خلاصي از تنگي و دشواري، و راز را پوشاندن است. یکی از بطون معانی فرج، پیاده شدن متن قرآن کریم و دستورات شرع مقدس الهی و معارف حقه علوی و محمدی الهی در متن اجتماع است که مردم بیدار شوند و از غفلت به در آیند و راه سعادت انسانی خود را طی کنند و انسان شوند و در پناه صلح  و صفای قرآنی و نورانیت اهل عصمت به غایت قصوای انسانی خود نائل شوند، هر روزی که از دست یکدیگر در امن و امان بودیم و از همدیگر نترسیدیم و مغازه ها و منازل و ماشين ها ووو را قفل و دزدگیر نزدیم و با خیال آسوده نسبت به ناموس یکدیگر بودیم و از دروغ و سالوسی و ریا و شایعه و دیگر رذائل نفسانی دور شدیم و يعني مسلمان به واقعی کلمه آن که سلام و سلامتی است شدیم آن روز یکی از مراتب ظهور و فرج حضرت صاحب عجل الله تعالي فرجه الشريف تحقق می یابد و جامعه داراي مدينه فاضله ي سعادتمند خواهد بود.

مرتبه بالاتر آنکه جامعه یکپارچه درس و تحصیل کمال و معارف باشد و به بیان عرشی مولایم اگر حضرت بقیة الله هم ظهور بفرمایند باز همانند جد بزرگوارشان امام ملک و ملکوت صادق آل محمد صلي الله عليه و آله و سلم حوزه درس و بحث و کارخانه انسان سازی بر پا می کند تا افراد لایق به کمال برسند و همچو نیست که آقا جان تشریف بیاورند و به هر فردی يك ليوان آبي بدهند يا یک دانه یا حبه قرصی بدهند و او یکبارگی انسان شود بلکه باز هم باید سکوت، مراقبت، خلوت، تهجد، روزه، ذکر به دوام و تلاوت قرآن و حضور و عندیت، اعمال شرعیه و بخصوص درس و بحث و تحصیل علوم و معارف و استاد کامل داشتن و حرف شنیدن باشد تا انسان شود و در الهی نامه گفتم: «الهی جان بلب رسید تا جام بلب رسید.»

لذا حضرتش را هم اکنون هم اوتاد اربع و چهل ابدال و هفتاد نجباء و سیصدو شصت صلحا (بنا بر روايت از اميرالمومنين عليه السلام در انوار نعمانيه) است که تا هر کسی دست نیاز به سوی حضرت دراز کنند نیازشان را برطرف کنند و به کمال برسند. پس ای عزیز وقت را از دست نده و عمر پر ارزش را غنیمت شمار که یار شاهد مشهود دمبدم در تجلی است که گویا فروغی بسطامی به حضرت صاحب الامر (عج) عرض می کند:

 

کـی رفــته ای زدل که تمــنا کـنم تـرا          کی بوده ای نهفته که پیدا کنم تو را

غیبت نکرده ای که شوم طالب حضور          پنهان نگشته ای که هویدا کنم تو را

با صد هزار جلوه برون آمــدی که مـن          با صـد هزار دیده تماشــا کــنم تو را

 

 

 

 

 

 ?عضو در کانال دارالسلام ? ?????

 

مشکات ولایت عقل و فطرت  کانال مشکات ولایت  @meshkatehvelayat

 

لینک کانالhttps://telegram.me/meshkatehvelayat

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive

به لسان عصمت و شهادت سردار شهود منزه از شین یعنی ابا عبد الله الحسین (ع) به محضر مُخضَر حضرت بقیة الله فاطمي هاشمي عرض می کنیم:

 

«آیا غیر تو را نصیبی از ظهور است که تو از آن بی بهره باشی و آنگاه او تو را ظاهر سازد؟ کی غایب بوده ای که محتاج به دلیلی باشی تا بر تو دلالت کند؟ کی دور بوده ای که آثار، ما را به وصل تو برساند؟ کور است چشمی که ترا مراقب خویش نبیند. زیان کار است بنده ای که از عشقت بهره ای ندارد.»

 

ای عزیز عرفان بالله سرمایه سعادت انسانی است که باید با خود ببری و برای بدست آوردن آن به راه بیفت که از تو حرکت و از حضرتش برکت. و کی به جد خواستی که ندادند، بدان آب برای تشنه آفریده شده و حق ساقی دهان تشنه را بی آب نمی گذارد. ای سالک طریق پر مخاطره عشق بدان قرآن سفره الهی است و هیچ کس از کنار این سفره بی بهره بر نمی خیزد. و نیز این کتاب انسان ساز ادبستان است و نگاهدار حد انسانی است خودتان را با آن بسازید و حد و ادب انسانی خود را نگاه بدار و به دستور الهی ,خود را راست و درست بار بیاورید که این هم از یکی از بطون مراتب ظهور حضرت خاتم الاوصياء است. بابا خود را باش و خود را نیکو بشناس که «من عرف نفسه فقد عرف ربه و ولیه.

 

ای عزیز بدون نردبان معرفت نفس نمی شود امام زمان شناس شد پس خویش را دریاب و انتظار زمانی ظهور امروز و فردا و سوف  سوف نکن که پشیمان می شوی، بلکه انتظار عقلانی داشته باش که هر روزت از دیروز بهتر باشد :

 

 

ناز پرورده تنعم نبرد راه به دوست     کاندرین راه بسی خون جگر باید خورد

 

از بيانات ارزشمند استاد داود صمدي آملي

 

?عضو در کانال دارالسلام ? ??????

مشکات ولایت عقل و فطرت  کانال مشکات ولایت  @meshkatehvelayat

لینک کانال https://telegram.me/meshkatehvelayat

 

 

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 
بیعت ابن ملجم با حضرت علی (ع

 

 

 

بیعت ابن ملجم با حضرت وصی علی عالی اعلي عليه السلام خواندنی و شنیدنی است كه شيخ مفيد در ارشاد و علامه مجلسي در جلد 47 بحار نقل كردند که روز

بیعت با حضرت وصي ولي علي (ع) او نيز در بين جمع براي بيعت حاضر شد و با حضرت بیعت کرد و ندانست بیعت دل دادن و سر دادن و دلبر و سرور و مولی گرفتن و به حقیقت صحابه شدن است لذا:


به حقیقت صحابه شدن است لذا:

چو مولی عارف سر القدر بود            پس از بیعت مر او را خوانـد و فرمود
که بیعت کرده ای با من به  باری        جوابش داد بن ملجم که آری
دو بار دیگرش مولی چنان گفت           میان جمع بن مـلجم بر آشفت
که با من از چه رو رفتارت این است     فقط با شخص من گفتارت این است
نمودم بیعت و بهر گواهی                  مرا فرمان بده بر هر چه خواهی
بفرمود ار تو از یاران مایی                نباشد جان یاران را جدایی
دل من با دل تو آشنا نیست                 دو جان آشنا از هم جدا نیست

 

?عضو در کانال دارالسلام ? ??????

 

مشکات ولایت عقل و فطرت  کانال مشکات ولایت  @meshkatehvelayat

لینک کانالhttps://telegram.me/meshkatehvelayat

 

Template Design:Dima Group