ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

بسم الله الرحمن الرحیم

شرح دروس معرفت نفس علامه حسن حسن زاده آملی جلسۀ نهم (درس اول)

 در درس اوّل بعد از اینکه اصل وجود عالم و معلوم و علم را تثبیت فرمودند، راجع به مشهوداتِ انسان که بینشان درجات وجودی مطرح است، بحث را شروع می فرمایند که ما در مشهوداتمان وقتی تحقیق می کنیم می بینیم که همه در یک رتبه از حقیقتِ وجود برخوردار نیستند، گرچه همه وجودند همه هستند، اما هستی و وجودشان به یک منوال نیست،

نظرات (0) کلیک ها: 1525

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

بسم الله الرحمن الرحیم

شرح دروس معرفت نفس علامه حسن حسن زاده آملی جلسۀ هشتم (درس اول)

درس اول: «وجود است که مشهود ماست؛ ما موجودیم و جز ما همه موجودند، ما جز وجود نیستیم و جز وجود را نداریم و جز وجود را نمی یابیم و جز وجود را نمی بینیم».

نظرات (0) کلیک ها: 683

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

بسم الله الرحمن الرحیم

شرح دروس معرفت نفس علامه حسن حسن زاده آملی جلسۀ هفتم (مقدمه درس اول)

نظام عالم به این صورت است که خداوند فرمود جزای من، عبد باشد و به عبد فرمود: «جزای تو منم»، که اگر تو در مامضی (در گذشته) و در جانت برای خدا بوده باشی «کانَ لِله: تو برای خدا باشی»، خدا برای تو جزا می شود، آنوقت «کانَ اللهَ لَک» خدا برای توست؛ دیگر جزا و پاداش از این بالاتر که انسان نمی خواهد.

نظرات (0) کلیک ها: 577

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

بسم الله الرحمن الرحیم:

شرح دروس معرفت نفس علامه حسن حسن زاده آملی جلسۀ ششم (مقدمه درس اول)

 

درس اول: «إقرَأ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ* خَلَقَ الاِنسانَ مِن عَلَقٍ* إقرَأ وَ رَبُّکَ الاَکرَمُ* اَلَّذی عَلَّمَ بِالقَلَم* عَلَّمَ الاِنسانَ مالَم یَعلَمْ* هُوَ الَّذی بَعَثَ فِی الاُمّیینَ رَسُولاً مِّنهُم یَتلُوا عَلَیهِم ایاتِهِ وَ یُزَکّیهِم وَ یُعَلِمَهُمَ الکِتابَ وَ الحِکمَةِ وَ اِن کانُوا مِن قَبلُ لَفی ضَلالٍ مُّبین».

نظرات (0) کلیک ها: 878

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

بسم الله الرّحمن الرّحیم:

شرح دروس معرفت نفس علامه حسن حسن زاده آملی جلسه پنجم (مقدمه)

 ادامة مقدمه کتاب: «سیرِ شهودی، غایتِ آن معرفتِ شهودی است که «لَم أَعبُدْ رَبّاً لَّم أَرَه»، و سیرِ آفاقی، نهایتِ آن معرفتِ فکری است که «اُولئِکَ یُنادَونَ مِن مَّکانٍ بَعیدٍ»».

نظرات (0) کلیک ها: 688