ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

بسم الله الرحمن الرحیم

 

شرح دروس معرفت نفس علامه حسن حسن زاده آملی جلسه 105  (درس بیست و چهارم)

 

درس بیست و چهارم: «باز بلبل به بوستان آمد            بوی انفاس دوستان آمد     (ديوان خواجوى كرمانى ص 511)

چند روزی این درس و بحث ما به تأخیر افتاد و جلسۀ گفتگوی ما تعطیل شد. آری در راه تحصیل دانش، موانع بسیار است و تا نهال وجود کودکی و محصلی در طریق تکامل به بار نشیند، چه رنج ها باید برده شود و به قول عارف بزرگوار و دانشمند نامدار اسلامی، سنایی غزنوی:

نظرات (0) کلیک ها: 957

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

بسم الله الرحمن الرحیم

شرح دروس معرفت نفس علامه حسن حسن زاده آملی جلسه 104 (درس بیست و سوم)

ادامۀ درس: «اين ها يك دسته پرسش هائى است كه در اين باره براى شوراندن و ورزش فكرى شما پيش آوردم. در برگزيدن گفتار راست از ميان اين همه گفتارها و داورى درست كردن، بايد كوشش و كاوش را به كار گماشت و چراغ دانش را فرا روى داشت.»

نظرات (1) کلیک ها: 714

نظرات اخیر

  • مهمان - فاطمه بدوى

    سلام و ادب بسيار سپاسگزارم از بزرگوارانى كه زحمات پياده سازى نوار ها را كشيده اند. كاملا مى دونم كه پياده سازى چقدر كلمه به كلمه سخنرانى چقدر سخت هست. خدا حفظ شون كنه هر جلسه كه استفاده مى كنم خيلي دعاشون مى كنم
نمایش سایر نظرات

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

بسم الله الرحمن الرحیم

شرح دروس معرفت نفس علامه حسن حسن زاده آملی جلسه 103 (درس بیست و سوم)

سؤالاتی که در درس بیست و سوم مطرح شد، پیرامون نحوۀ ارتباط بین نفس و بدن در این نشئه و در حیات فعلی ما بود که شناسایی کنیم ببینیم بدن، چه گوهری است و نفس، چه حقیقتی است؟ آیا هر کدام غذای خاص خود را دارند؟ تأثیرشان نسبت به هم چگونه است؟ ماهیت جوهریۀ آنها به صورت مادی است یا غیر مادی؟ و سؤالات فراوانی که پیش آمد.

نظرات (0) کلیک ها: 1032

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

بسم الله الرحمن الرحیم

 

شرح دروس معرفت نفس علامه حسن حسن زاده آملی جلسه 102 (درس بیست و سوم)

 

ادامۀ درس: « آيا مى توانيد بفرمائيد آن گوهرى را كه به واژۀ من بدان اشارت مى كنيد و اينك بدان تا اندازه اى آگاهى يافته ايد، وزن و درازا و پهنا و گودى او چه اندازه است؟ و يا اينكه آن گوهر هيچ يك از اينها را ندارد و اگر ندارد مگر مى شود كه چيزى رنگ هستى گرفته باشد و آن را درازا و پهنا و گودى نبود؟ آيا هستي هائى هستند كه بدين گونه نباشند؟»

نظرات (0) کلیک ها: 474

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

بسم الله الرحمن الرحیم

شرح دروس معرفت نفس علامه حسن حسن زاده آملی جلسه 101 (درس بیست و سوم)

در حدیثی از امام صادق (ع) که حضرت آقا در هزار و یک کلمه، این حدیث را شرح نموده اند، آمده است که «الصّورَۀُ الإنسانیۀُ هِیَ أکبَرُ حُجَجُ اللهِ عَلی خَلقِه»؛ که این صورت را از مرتبۀ نازله یعنی صورت فصل مُقوِّم نفس انسانی تا مراتب عالیه یعنی این بافت و صورت ظاهری در نظر بگیرید که در بین تمام موجودات نظام خلقت، خداوند بهترین و بالاترین حجتش را صورت انسانی قرار داده است. لذا اگر انسان در خواب، ملکات و اعمال و افکار و آنچه را که در روزمره بر او گذشته است، به صورت حیوان ببیند، صورت ظاهری حیوان نازل تر از انسان است و لذا اینکه می فرمایند این خواب، خواب مطلوبی نیست به این دلیل است که این صورت، انسان را به سوی کمالات انسانی عبور نمی دهد. پس خواب هایی که تمثل با مثال و صورت داشته باشد مثل اینکه انسان آب، جماد، نبات، حیوان و غیره را در خواب ببیند، این صُور ما را به سوی معانی ای دلالت می کنند که این صُور  همه، آیات برای آن معانی هستند و صُور حیوانات، ما را به سوی کمالات انسانی راهنمایی نمی کنند.

نظرات (0) کلیک ها: 1492